En dan zitten we alweer in de tweede helft van januari. Best wel even lekker dat het jaar vaak wat rustiger start in de winkel, na al die hectiek in de decembermaand. Ik vond dat in ieder geval wel fijn toen ik een winkel had. Even die hartslag weer naar beneden. De zaak opstrakken en updaten. Voorraden aanvullen. Maar er komt een moment dat je denkt:
ok, nu is het weer tijd om te knallen!
Het kan dag en nacht verschil zijn. Van de stress van het einde van het jaar naar de relatief kalme sfeer in de eerste weken van januari. Je klanten zijn niet in beweging te krijgen, zo lijkt het. Alsof ze nog steeds ingedut op de bank hangen, uitbuikend van een te zware (kerst)maaltijd .
Dan heb je dus even iets nodig om ze wakker te schudden. Hoe je dat aanpakt? Ik heb het antwoord.
Vier woorden, vijf lettergrepen: actie in de tent!
Een winkel-actie welteverstaan. Maar dan wel een spraakmakende en originele. Welnu, die heb ik voor je. Hieronder vind je vijf bewezen winkelacties die je omzetcurve omhoog doet bewegen, als een omgekeerde skipiste.
Kies er eentje uit, bereid 'm goed voor en...gáán met die banaan!
Nr 1. De One-Day-Flash-Sale.
Wat dat is? Veel opwinding in 24 uur, in het kort omschreven. Een verbluffende actie met, en dat is een belangrijk detail, een heel gewild en populair product uit je assortiment.
Pak gewoon je nummer één. En die ga je een dag lang met een ongekende korting aanbieden.
Wees vooral niet te bescheiden, kom met een prijs waar de klant simpelweg niet omheen kan. Hij móet wel langskomen en kopen, er is geen sprake meer van vrije wil.
En natúúrlijk ga je marge inleveren. Sterker nog: die aanbieding gaat je waarschijnlijk geld kosten. Waarom dan tóch doen?
Omdat je éven talk-of-the-town bent.
Buren grijpen elkaar vast om elkaar het nieuws te vertellen. Je krijgt telefoontjes of die prijs wel klopt. En: je er komen mensen in je winkel.
Veel mensen.
Dat was nou net de bedoeling toch?
Nu komt het aan op slimheid.
Zorg voort items die je makkelijk mee kunt verkopen met de superster, het actie-product. En vertel bij elke verkoop hoe verstandig het is om ook dat tweede artikel (uiteraard wel met de volle marge) mee te kopen.
Een tweede manier die je bijverkoop en dus je omzet op zal stuwen? Zet de nummers twee t/m vijf van je wekelijkse verkoop top-tien in het buurt van het afrekenpunt.
Of in rekken of displays langs de rij die zich ongetwijfeld gaat vormen. Je best verkopende items zijn ook vaak de makkelijkste impuls-aankopen. Profiteer van dat gegeven. Iedereen die gaat betalen moet ze hebben gezien.
Nr 2. Herinnert u zich deze nog-nog-nog?
Ga terug in de tijd met je winkel. Back to the seventies. Inderdaad, een thema-weekend met alles-er-op-en-er-aan! Aangekondigd met retro advertenties, op je site en je sociale media. Een retro-advertentie in de plaatselijke krant.
Alles moet 70's ademen dit weekend.
Te beginnen met een vintage reclameposter in je stoepbord en seventies posters met aanbiedingen voor in je winkel. Google eens op '70s fonts', dan krijg je lettertypes die toen veel gebruikt werden en synoniem staan voor die tijd. Die kun je gebruiken.
Je kunt een aantal producten de prijs in guldens geven, met mooie prijskaartjes in seventies stijl. Posters en prijskaartjes ontwerp je makkelijk zelf op canva.com. Ben je daar zelf niet zo bedreven in?
Vraag iemand van je team die creativiteit in de vingers heeft.
Bedenk hoe geweldig dit eruit zal zien en hoe uniek je bent. Iedereen zal het er over hebben.
'Ben je al bij slagerij Jansen geweest? Moet je echt even heen! '.
Nodig in dat weekend ook de plaatselijke media uit, voor mooie foto's en verslagen. Geloof me, dit zet jouw bedrijf op een heel bijzondere manier in de spotlight.

Nr 3. Winkelactie voor een goed doel
Een feel-good actie. Plan een bijzondere dag waarop een deel van de omzet (bijvoorbeeld 10%) aan een goed doel wordt geschonken. Dit kan uiteraard ook een landelijk goed doel zijn.
Maar nog beter is om het lokaal te zoeken.
Is er een organisatie in de buurt die wel wat financiële steun kan gebruiken? Of een poezenopvang die het moeilijk heeft? Of een bepaalde lokale persoon wiens huis recent is afgebrand? Ik noem maar even een extreem voorbeeld, je snapt wat ik bedoel.
Zoek contact en organiseer een actie om geld in te zamelen. Via jouw kassa, maar je kunt ook je klanten vragen te doneren. Zet een grote bus in de winkel waarin ze geld kunnen gooien.
Een actie als deze werkt qua positiviteit in alles door.
Je gemeende (dat is ook al heel belangrijk!) goedheid zal voor goodwill zorgen en niet alleen bij je doelgroep. Blije gezichten zijn jouw deel.
Nr 4. Rrrrrrrad van Fortuin, draaien voor de prijzen!
Weet je nog? De memorabele spelshow 'Het Rad van Fortuin' uit de jaren 90, met Hans van der Togt als presentator?
Dat kun jij ook, in je winkel.
Maak zelf een rad, huur er eentje of kijk eens op draairad.nl. Klanten mogen na een aankoop een ruk aan het rad geven en maken dan kans de leukste prijzen te winnen. Met mooie pakketjes producten uit je eigen assortiment, maar je kunt ook je collega-verswinkels vragen of ze prijzen beschikbaar willen stellen.
Je kunt er ook een echt vette prijs tussen zetten, bijvoorbeeld een weekendje in een B&B. Benader lokale B&B's en vraag of ze mee willen werken met jouw actie. Jij bezorgt hen uitgebreid reclame en jij kunt gratis een nacht weg geven.
Maak ook leuke video's voor op je sociale media en zorg dat de plaatselijke media langs komt om foto's en filmpjes te maken. Huur een zanger-met-gitaar in of een goochelaar. Laat iemand flyeren door de winkelstraat.
Maak er een spektakeldag van!

Nr 5. Geluksgetallen: winnaars gezocht!
Mysterieus en spannend. Het idee: laat huis-aan-huis een reclamefolder bezorgen, met een paar topaanbiedingen. Maar ook met iets anders. Elke folder heeft een uniek nummer.
En met dat getal maakt men kans op prachtige prijzen.
In de winkel stal je de prijzen uit. Ook weer elk met een getal erop. Correspondeert het nummer van de klant met dat van de prijs dan wint hij de prijs. Maar om te controleren of hij iets gewonnen heeft moet je dus wel naar de winkel.
En dus heet de actie: winnaars gezocht!
Mits goed georganiseerd betekent dit voor jou: veel aanloop, veel bezoekers, en dus veel kans op verkoop! Plus iedereen zal het er over hebben. En het geeft ook weer veel kansen op mooie berichten voor op je sociale media, dat is ook wat waard.
Je kunt prijzen met je eigen producten maken, maar ook hier geldt: vraag je collega's in je winkelstraat of ze iets moois willen aanbieden als prijs. Voor gratis reclame. Je kunt weer de B&B prijs - weekendje weg- weggeven.
Wees creatief!
Zo kun je het voordelig voor jezelf houden. Alleen de folders met unieke nummers moet je wel even goed regelen.
Belangrijk: aandacht, aandacht, aandacht
Winkel acties vallen of staan met de hoeveelheid aandacht die je van tevoren krijgt.
Wil je knallend succes?
Probeer in de week ervóór zoveel mogelijk reclame te maken. Via je eigen kanalen, maar ook door de lokale media in te schakelen. Vraag om een redactioneel stuk in de plaatselijk krant. Bel de regionale tv-zender. Duw je klanten een flyer van de actie in hun tas.
Tot slot. Een bonustip.
Je krijgt veel mensen binnen tijdens je actie. Geef hen een reden om in ieder geval nóg een keer je winkel te bezoeken. Zorg voor een reclamefolder met prachtige aanbiedingen. Voor de week ná de actie. En geef dat iedere klant mee. Win-win. De klant kan profiteren van de aanbiedingen.
En jij hebt voor de 2e keer drukte in je zaak.
'Ik wil meer!'
Wil je meer tips over hoe je meer uit je winkel haalt? Hoe je succesvoller kunt worden, meer kunt verkopen, meer klanten binnen haalt? Ik schrijf boeken die je daarmee verder helpen.
Echte praktijktips. Koop hier mijn e-books waarmee je de omzet van je winkel boost
Reactie plaatsen
Reacties