Het begin van de uitverkoop is voor een ondernemer of een bedrijfsleider over het algemeen niet het meest favoriete moment van het seizoen. Ook als ik naar mezelf kijk; het was niet iets waar ik naar uit keek. Het zorgt vaak voor een ander soort bezoeker in je winkel en vaak gaan de gesprekken minder over de producten en meer over de korting. Terwijl jouw passie nu juist dat product is. Toch is de start van de sale wel een kans. Voor leuke en bijzondere acties bijvoorbeeld. En daardoor voor meer succes en meer verkoop dan de opruiming sowieso al oplevert. Ik ga er 3 bespreken die heel makkelijk toepasbaar zijn en die voor extra klanten en extra drukte zullen zorgen.
1- Early Bird Deals met Exclusieve toegang
Start de uitverkoop met een exclusieve 1e opruimings-dag of speciale uitverkoop-avond voor vaste klanten (met een klantenpas) en/of de abonnees van je nieuwsbrief. Waarbij deze groep klanten dus kunnen profiteren van de beste deals en de ruimste keuze aan producten. Dit creëert een gevoel van exclusiviteit en loyaliteit, wat hen aanmoedigt om eerder en meer te kopen. 2 vliegen in 1 klap dus eigenlijk.
Wat heb je nodig:
- Aankondiging via de nieuwsbrief of/en mailing naar je vaste klanten. Je kunt ook exclusieve uitnodigingen per post verzenden.
- Mailadressen, die je als het goed is al hebt. Vraag bij aanmaken van klantenkaarten ook altijd naar het mailadres.
- In dat laatste geval: mooie stijlvolle uitnodigingen die je kunt versturen; gebruik Canva.com om ze makkelijk zelf te verwerken.
- Extra personeel om de drukte te verwerken.
2- Mystery Korting of Lucky Draws
Zorg voor extra spanning en verrassing door zogenaamde mystery discounts of lucky draws tijdens het begin van de uitverkoop. Klanten kunnen bijvoorbeeld bij hun aankoop een gelukskaart, een kraskaart bijvoorbeeld, krijgen met een onthulling van hun korting, die kan variëren van 10% tot 60%. Dit motiveert klanten om meer te kopen in de hoop op een grotere korting, terwijl het ook zorgt voor een leuke en interactieve winkelervaring. Dit is een beproefd concept en is met succes toegepast door winkels in Nederland. De actie heeft bewezen klanten aan te trekken en de omzet te stimuleren.
Je kunt de kraskaarten ook gebruiken voor een geselecteerd deel van je collectie en de rest 'gewoon' in de opruiming doen.
Wat heb je nodig:
- aantrekkelijke displays, posters en andere instore-marketing voor het promoten van het concept in je winkel en in je etalage.
- kraskaarten die klanten bij elke aankoop ontvangen. Die kun je bijvoorbeeld online aanschaffen bij 123kraskaarten.nl
- prijsstructuur: denk goed na over hoeveel kaarten je wilt maken voor de verschillende kortingsniveaus.
- aankondiging via de nieuwsbrief en via mail aan je klanten. Ook de aloude advertentie in de krant is doeltreffend.

3- Bundel Deals:
Profiteer extra van de start van de uitverkoop door bundel-deals aan te bieden. Bundel daarbij gerelateerde producten samen voor een extra korting. Zoals een outfit bestaande uit een broek en een bijpassend shirt voor een combi-deal. Voordeel is ook dat je bij elke aankoop suggesties kunt doen voor aanvullende producten die goed passen bij wat de klant al heeft gekozen. Dit verhoogt niet alleen de gemiddelde bestelwaarde, maar moedigt klanten ook aan om meer producten te kopen tijdens de uitverkoop. Bovendien krijg jij als verkoper echt eer van je werk, jij kunt mooie sets bedenken en laten zien.
Wat heb je nodig:
- een goede analyse van je huidige voorraad om gerelateerde producten bij elkaar te vinden die kunnen worden gebundeld.
- zorg voor aantrekkelijke promotiematerialen zoals posters, banners en advertenties om je bundle deals te promoten. Ook weer via de nieuwbrieven.
- goed getraind winkelpersoneel goed om je klanten te informeren over de voordelen van de bundle deals en hen te helpen bij het maken van keuzes.
wellicht heb je zelf acties bedacht voor de start van je opruiming? Dan hoor ik ze uiteraard graag!
Reactie plaatsen
Reacties